Poetry International in Rotterdam is op zoek naar een Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop voor 28 uur. Sluitingsdatum: 17-11-2025.
Vacature Poetry International: Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop
Over Poetry International:
Bij Poetry International zijn we gek van poëzie. Daarom doen we er alles aan om een zo groot en breed mogelijk publiek kennis te laten maken met een grote diversiteit aan dichters en gedichten, zowel on-stage als online. Het toonaangevende Poetry International Festival haalt sinds 1970 jaarlijks de top van de internationale poëzie naar Rotterdam. Daarnaast organiseren we o.a. Woorden Worden Zinnen, de Poëzieweek en Hardop. Voor haar activiteiten ontvangt Poetry International structurele financiële ondersteuning van de Gemeente Rotterdam, het Nederlands Letterenfonds en incidenteel van diverse andere fondsen.
Wij zoeken momenteel naar een Hoofd Marketing, Communicatie en Verkoop voor gemiddeld 28 uur per week, vanaf januari 2026.
Functieomschrijving:
Het Hoofd is primair verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling, planning, uitvoering, evaluatie en verslaglegging van de off-en online marcom-activiteiten van Poetry International, met als zwaartepunt het jaarlijkse Poetry International Festival. De focus ligt op een ijzersterke Nederlandstalige én Engelstalige publiekscommunicatie die bijdraagt aan zichtbaarheid, engagement en een groeiende ticketverkoop. De functie vereist zowel strategisch inzicht als operationele slagkracht en wordt uitgevoerd in het Nederlands en Engels.
Samenwerking intern:
Marcom & Verkoop vormen samen met Productie, Educatie en Programma een geïntegreerd geheel binnen de organisatie. Het Hoofd werkt daarom nauw samen met collega’s om inhoud, planning en uitvoering op elkaar af te stemmen en een consistente, doordachte publieksbeleving te realiseren. De functie omvat de aansturing van het tijdelijke communicatieteam (tekstredacteur, beeldredacteur en stagiair).
Samenwerking extern:
De functie vereist het onderhouden van contact met onze externe professionals, zoals de persvoorlichter, videograaf, fotograaf en vormgever. Daarnaast onderhoudt het Hoofd actief contact met partners om afstemming en samenwerking te versterken.
Kernverantwoordelijkheden:
• Ontwikkelen en bewaken van de marketing- en communicatiestrategie van alle activiteiten van Stichting Poetry International, gericht op het stimuleren van ticketverkoop en publieksbereik.
• Opstellen en beheren van de jaarplanning en begroting voor de afdeling Marcom & Verkoop.
• Ontwikkeling en coördinatie van het campagnebeeld voor het festival (i.s.m. vormgever).
• Aansturen van het communicatieteam (jan t/m jun) en externe betrokkenen.
• Coördineren en bewaken van de kwaliteit van de projecties van vertalingen tijdens het Poetry International Festival.
• Onderhouden van contacten met partners zoals LantarenVenster en Verhalenhuis Belvédère.
• Beheer en inhoudelijke aansturing van website, nieuwsbrief en social media kanalen.
• Evalueren en verslagleggen van de resultaten van Marketing, Communicatie & verkoop.
Competenties:
• Ervaring met het leiden van marketing- en communicatieprocessen binnen de culturele of evenementensector.
• Ervaring met campagneontwikkeling, publiekscommunicatie en online contentbeheer.
• Ervaring met het aansturen van teams en externe professionals.
• Uitstekende beheersing van zowel het Nederlands als het Engels (mondeling en schriftelijk).
• Ervaring met het publieksdoelgroepenmodel van Rotterdam Festivals en/of ticketing-systeem Stager is een pré.
Profiel:
• Heeft een proactieve, oplossingsgerichte houding en voelt zich verantwoordelijk voor het gezamenlijke resultaat.
• Werkt gestructureerd en documenteert werkzaamheden en keuzes op een transparante, overdraagbare manier.
• Deelt actief informatie met collega’s en zorgt dat relevante ontwikkelingen tijdig worden teruggekoppeld.
• Denkt mee over effectievere werkwijzen en draagt waar mogelijk bij aan het verbeteren van interne processen.
Goed om te weten:
• De urenomvang bedraagt gemiddeld 3,5 per week per jaar; 4 dagen per week in de piekperiode januari t/m juni en 2 dagen per week in de periode juli t/m december.
Na afloop van het festival, en na het vertrek van het tijdelijke team, is het Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop zelfstandig verantwoordelijk voor de lopende communicatie, waaronder het beheer van de website, de info-mailbox, nieuwsbrieven en sociale media.
Wat bieden wij?:
Wij bieden je een veelzijdige functie in een dynamische en informele organisatie. We bieden je een salaris op basis van schaal 8 van de CAO Toneel en Dans. Afhankelijk van je ervaring komt dit neer op een salaris tussen de €3.700,- en €4.200,- bruto per maand bij een fulltime werkweek van 36 uur. We bieden in eerste instantie een dienstverband van een jaar, met uitzicht op verlenging. We onderschrijven de Governance Code Cultuur, de Fair Practice Code en de Code Diversiteit en Inclusie.
Meer info?:
Voor meer informatie over de vacature, neem contact op met Vinod Singh, adviseur Audience Outreach via singh@poetry.nl.
Interesse in deze functie?:
Solliciteer dan snel en stuur je motivatie met CV vóór 17 november 2025 naar Vinod Singh via singh@poetry.nl. De gesprekken vinden plaats in de week van 24 november 2025, eventuele tweede gesprekken vinden plaats in de week van 8 december 2025.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
